Typisch Amerikaans

14 augustus 2014 - Louisville, Kentucky, Verenigde Staten

Ik werd op de vlieghaven opgehaald door 2 Amerikaanse meisjes die mijn 'mentoren' voor de komende dagen zijn. Zij waren bij het vliegveld met hun eigen auto. Het is namelijk raar als je hier als student geen eigen auto hebt.. en niet een klein autootje, nee, echt een grote 'Amerikaanse bak'!

Zij vertelden mij dat hun ouders $40.000 per jaar betalen zodat zij kunnen studeren, daar zijn boeken en je slaapplek nog niet bij inbegrepen. Ik wist dat het duur is om in Amerika te studeren, maar dat het zoooo duur is had ik niet verwacht.

We bestelden een pizza om s' avonds te eten en natuurlijk was dit geen normaal formaat, nee, dit was een enorme pizza waar je met 4 mensen van kunt eten! En deze gingen we natuurlijk niet halen, maar lieten we bezorgen.

De volgende ochtend gingen we ontbijten. Ik ontmoette nog een ander meisje, Jenny, uit Oostenrijk. We moesten op een computer aangeven wat we wilden eten, de keus was als volgt:

- Ongeveer 20 verschillende soorten gebakken ei, maar dit is dan alleen gebakken ei, zonder brood of toast erbij.

- 3 soorten pannenkoeken; aardbei, blauwe bes of chocolade.

- 20 soorten gefrituurde hapjes, een soort van snacks.

- 3 soorten gefrituurde aardappelen/frieten.

- 15 soorten cornflakes.

- Belgische wafel met kersen en slagroom.

Ik bestelde een pannenkoek met aardbeien, deze werd dan vers gemaakt, maar was zo machtig dat ik hem niet op kreeg. De twee Amerikaanse meiden bestelden per persoon een ei, een pannenkoek en cornflakes. Ze aten bijna alles op.. Toch zijn ze erg dun en sporten ze vrijwel niet. Ze zeggen dat hun geheim is, dat ze al van jongs af aan zo veel en vet eten en dat ze daarom niet dik worden.

Vervolgens, hadden Jenny en ik besloten niet meer te lunchen omdat we zo ontzettend vol zaten van het ontbijt. We hebben de campus een beetje verkend, onze schoolpasjes gemaakt en een Amerikaanse bankrekening geopend.

S' middags kwam mijn kamergenootje aan op de campus. Ik had haar al ontmoet in Nederland, omdat zij afgelopen half jaar in Tilburg heeft gestudeerd. Iedereen die op de campus woont heeft een kamergenootje. Dit betekend dat je, je slaapkamer met een ander deelt. Hierbij geldt, vrouwen bij vrouwen en mannen bij mannen. Ik moet er nog een beetje aan wennen dat ik een kamergenootje heb. Het voelt een beetje vreemd dat iemand ieder moment kan binnen vallen. Iedere slaapkamer is voorzien van airco. Als je deze aanzet, is de kamer binnen 20 seconden koel.

S' avonds gingen we eten in een grote hal op de universiteit. Je betaald er ongeveer $8 en dan kun je zo veel eten als je wil, 'all you can eat'. We kwamen binnen en wisten eigenlijk niet waar we moesten beginnen.. Eerst kon je een drankje kiezen, natuurlijk kon je kiezen uit ongeveer 30 verschillende dranken. Vervolgens kon je kiezen voor een soepje. Dan kwam je bij een saladebar, hier kon je zelf je salade samenstellen, uiteindelijk had je 10 verschillende soorten dressing waar je uit kon kiezen. Hierop volgde een kraampje waar je een stuk vlees met rijst en erwtjes en worteltjes kon krijgen. Er waren verder nog een vegetarische kraampje, een sandwich en panini kraampje, een grill bar, een pizza kraampje, een ijskraam, een koffie en thee bar, een koekjes hoek en een fruit kraam. Kortom, de keuze is reuze, zoals je verwacht in Amerika.

Jenny en ik hebben veel geprobeerd. Natuurlijk konden we de Amerikaanse hamburger niet weerstaan. Mijn kamergenootje vertelde me dat ze in Nederland de hamburgers echt niet lekker vindt. Ik moet toegeven dat ik dat begrijp als ze de hamburgers gewend is, zoals ze hier op de universiteit worden verstrekt.

Jenny en ik kwamen erachter dat veel dingen die je verwacht van Amerika en op televisie kan zien, kloppen. Ze hebben vrijwel alles van eten en drinken en alles in grote hoeveelheden. Bijna ieder huis heeft de Amerikaanse vlag buiten hangen en dan is het niet eens een feestdag!

1. Ton Jetten:
    14 augustus 2014
    Hoi Yentl, diezelfde ervaring hadden wij New York ook. Alles is groot, veel en nog veel meer. Over de footprint die je achterlaat op deze planet, denken ze niet na lijkt het... Als die dunne meisjes veel eten, hebben ze vast ook nog een ander geheim recept. Pure Citroen of zo..
    Hoop dat je het goed kunt vinden met je room mate, kan geweldig leuk uitpakken, maar sosm heft het even tijd nodig.
    dat studeren duur is, dat heb ik vaker gehoord. Daardoor kweek je een soort gestudeerde bovenlaag van rijken, waar de armen niet in terechtkomen, of maar mondjesmaat, mits ze de hand ophouden van de rijken aan wie ze dan weer verplicht zijn. Boeiende wereld, daar. Maar Obama was wel de eerste die de ISIS in koerdistan bestrijdt en de yezedi's gaat helpen. net zoals ze ons in 1940 te hulp zijn geschoten. .. Veel plezier daar! Ton
  2. Ton jetten:
    14 augustus 2014
    Tja als je in New York van iets de "small" versie bestelde was die volgens onze begrippen nog steeds "large"! En dat was dan in New York dat erom bekend staat anders te zijn dan de rest van Amerika! Alles verantwoorder gezonder en minder......
  3. Marielle:
    14 augustus 2014
    Aan keuze geen gebrek, er zal dus altijd iets zijn dat je lust. Is wel handig. Toch wel makkelijk als je steeds kan aanschuiven.
    Liefs mama
  4. De buren:
    14 augustus 2014
    Hoi American gril, we vinden het tof hoe jij daar al functioneert,petje af.Leuk voor je dat je al zo gewend bent en dat we je kunnen volgen, gezellig.De ice tea ziet er niet verkeerd uit, trouwens de rest was ook niet om aan voorbij te gaan.We kennen het van de jaren toen we bij Nicole waren.Laat het je die 4 maanden maar goed gaan, komt thuis wel weer goed.
    Lief dat je ons hebt toegevoegd, super.De verhalen zijn erg leuk,kijken er steeds naar uit.Wat betreft die American-CAR zullen we je ouders even pushen, dat zal geen probleem zijn, kot wel goed!!!!!!!.
    Heel veel plezier daar, het zal er zeker niet aan ontbreken.
    Liefs en dikke knuffel. Je buren.
  5. Evie:
    14 augustus 2014
    zo te zien heb je het al aardig naar je zin!! omkomen van de honger zal je in iedergeval niet hahah! have fun meid!